ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ 1524 ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ 1524 ΓΡΑΦΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ
ΑΛΓΕΒΡΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ ΘΕΜΑΤΟΣ 4 ΤΕΤΑΡΤΟΥ

Για να μελετήσετε την παρούσα άσκηση θα πρέπει να γνωρίζετε την αντίστοιχη θεωρία η οποία βρίσκεται στους παρακάτω συνδέσμους:

6.1 Η έννοια της συνάρτησης,
6.2 Γραφική παράσταση συνάρτησης.

Rendered by QuickLaTeX.com


Λύση

1.) Πρέπει: 2x - 3 \neq 0 \Leftrightarrow x \neq \dfrac{3}{2}.
Άρα το πεδίο ορισμού της f είναι το \mathbb{A} = \mathbb{R} - \{\dfrac{3}{2}\}.

2.) Θα παραγοντοποιήσουμε το τριώνυμο 4x^2 - 2(\alpha + 3) + 3\alpha. Είναι:

    \begin{eqnarray*} 4x^2 - 2(\alpha + 3)x + 3\alpha &=& 4x^2 - 2\alpha x - 6x + 3\alpha \\ &=& 2x(2x - 3) - \alpha(2x - 3) \\ &=& (2x - 3)(2x - \alpha) \end{eqnarray*}

Τότε ο τύπος της f γράφεται:

    \begin{eqnarray*} f(x) &=& \dfrac{4x^2 -2(\alpha + 3)x + 3\alpha}{2x - 3} \\ &=& \dfrac{(2\alpha - 3)(2x - \alpha)}{2x - 3} \\ &=& 2x - \alpha \end{eqnarray*}

3.) Η γραφική παράσταση της f διέρχεται από το σημείο (1, -1) αν και μόνο αν ισχύει: f(1) = -1 \Leftrightarrow 2 - \alpha = -1 \Leftrightarrow \alpha = 3.

4.) Για τις τετμημένες των σημείων τομής της C_f με τον άξονα x'x λύνουμε την εξίσωση:

    \begin{eqnarray*} f(x) = 0 &\Leftrightarrow& 2x - \alpha = 0 \\[3mm] &\Leftrightarrow& x = \dfrac{\alpha}{2}, ~\text{με} ~x \neq \dfrac{3}{2} \\[3mm] &\Leftrightarrow& \dfrac{\alpha}{2} \neq \dfrac{3}{2} \\[3mm] &\Leftrightarrow& \alpha \neq 3 \end{eqnarray*}

Άρα η C_f τέμνει τον άξονα x'x στο σημείο Α\bigg(\dfrac{\alpha}{2}, 0\bigg), ~\alpha \neq 3.
Αν \alpha = 3 η C_f δεν τέμνει τον άξονα x'x. Επίσης έχουμε: f(0) = 2 \cdot 0 -\alpha = -\alpha. Άρα η C_f τέμνει τον άξονα y'y στο σημείο B(0, -\alpha).

Βιβλιογραφία
http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida

Άδεια Creative Commons
Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές .

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δεν είμαι Robot *